خوانایی محتوا چیست و چگونه می توان مطالب خود را آسانتر خواند

محتوایی که به راحتی خوانده می شود همچنین از تابلوهای راهنما که به خواننده نشان می دهد وضعیت زمین را نشان می دهد، به درستی استفاده می کند.

جملات کوتاه تر ساده تر هستند. به همین دلیل خواندن آنها آسان است.

تست‌های خوانایی زیادی وجود دارد که محتوای شما را بر اساس فاکتورهای بالا اندازه‌گیری می‌کند و به شما امتیازی می‌دهد که به شما می‌گوید چقدر محتوای شما خوانا است.

یکی دیگر از نشانه های عالی برای محتوای طولانی، فهرست مطالب فروتن است. این به خواننده شما کمک می کند تا در مقاله شما به اطلاعاتی که بیشتر می خواهد بخواند بپرد.

مسئولیت این یکی ممکن است بر عهده طراح وب سایت شما باشد، اما مهم است. مطمئن شوید که صفحات شما دارای مقدار زیادی هستند فضای سفید پیرامون محتوا و متن

خوانایی محتوا نشان می‌دهد که خواندن محتوای شما چقدر برای مخاطبان آسان است.

  • مطالب خواندنی واضح است، به راحتی قابل درک است، و به راحتی قابل بررسی است.
  • از سوی دیگر، محتوای آن است سخت خواندن درک آن سخت، بررسی آن سخت و نامشخص است.

در اینجا یک مثال خوب از یک وبلاگ با فهرست مطالب توسط Ahrefs آمده است – برندی که اغلب از آنها استفاده می کند:

فهرست مطالب Ahrefs

7. از اصطلاحات و صحبت های صنعتی خودداری کنید

محتوای ناخوانا همه اینها را انجام نمی دهد – خواننده شما نمی تواند چیزی از آن بیاموزد زیرا کلمات و جملات خود معنی ندارند.

چگونه خوانایی محتوا را اندازه گیری می کنید؟

روی خوانایی خود کار کنید، نتایج بهتری خواهید دید.

آیا “خواندن خسته کننده” همان “سخت خواندن” است؟ نه دقیقا. اما نزدیک است.

هنگامی که آن را با صدای بلند می خوانید، به احتمال زیاد به جملات و پاراگراف های پیچیده برخورد می کنید یا متوجه می شوید که کلمات شما در هم پیچیده می شوند.

آیا متوجه شدید جمله بالا چه می گوید؟

اما فرض کنید محتوای خود را با چند بررسی خوانایی آزمایش کرده اید و متوجه شده اید که خواندن آن عمدتاً سخت است.

برای بقیه، این به نظر می رسد یک چرندیات است.

یک پاراگراف بزرگ و متراکم با جملات طولانی دلهره آور است. برای یک رمان شومیز عالی است اما برای وبلاگ شما وحشتناک است.

یک قانون کلی خوب برای شکستن پاراگراف ها: یک پاراگراف = یک فکر یا ایده. به محض اینکه به فکر بعدی خود می روید، به یک پاراگراف جدید بروید.

زمانی که محتوای شما برای مخاطبان شما قابل خواندن باشد، آنها زمان آسان تری برای کسب ارزش از آن خواهند داشت. آن‌ها از آن یاد می‌گیرند، چیز جدیدی جمع‌آوری می‌کنند یا پاسخی را که به دنبالش بودند می‌گیرند.

با این حال، با احتیاط قدم بردارید. در بیشتر موارد، صدای فعال بسیار واضح تر و راحت تر از صدای غیر فعال است. هنگامی که محتوای خود را ویرایش می کنید، بر آن تأکید کنید.

4. انتخاب کلمات خود را با هم مخلوط کنید

محتوایی که خوانده نمی شود بی فایده است.

ببین اونجا چیکار کردم؟

6. به خوانندگان خود علائم راهنمایی بدهید

خوانایی یک عامل غول‌پیکر است که همه چیز را تعیین می‌کند از اینکه چه کسی با محتوای شما درگیر است، چقدر از آن ارزش دریافت می‌کند و اینکه آیا برای خواندن مطالب بیشتر برمی‌گردد یا خیر.

مثال: “توپ توسط سگ دویده شد.”

اگر این کار را نمی کنید، به دنیای صنعت (که به عنوان اصطلاحات تخصصی یا حرف صنعتی نیز شناخته می شود) خوش آمدید.

زمان آن فرا رسیده است که محتوای خود را بهبود ببخشید تا آن را خواناتر کنید. در اینجا 9 نکته وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد.

1. جمله های خود را کوتاه کنید

به عنوان مثال، محتوایی که خواندن آن دشوارتر است (با تعداد زیادی جملات طولانی و کلماتی که به ندرت ظاهر می شوند) نمره Lexile بالاتری خواهند گرفت. محتوایی که خواندن آن آسان‌تر است (با جملات کوتاه و کلمات متداول) امتیاز کمتری می‌گیرد.


نکته بعدی خوانایی: با صدای فعال بنویسید.

گفته می شود، گاهی اوقات صدای منفعل کار می کند اگر نیاز به تاکید بر عمل جمله در مقابل موضوع دارید.

ببینید موضوع، سگ، چگونه در آخر جمله دفن می شود؟

حالت مجهول به این معنی است که شما یک جمله را منفعلانه بیان می کنید. یعنی موضوع جمله نامشخص است.

به همین دلیل است که ترکیب واژگان شما می تواند نوشتار شما را بهبود بخشد. این جملات شما را زنده می کند و آنها را جذاب تر می کند.

5. از لیست ها استفاده کنید

اگر این کار را بکنید، ممکن است یک بازاریاب باشید.

فلش-کینکید شاید شناخته شده ترین فرمول خوانایی باشد. نسبت کلمات به جملات و هجاها به کلمات را بررسی می کند تا خوانایی متن شما را اندازه گیری کند.

فرمول سطح درجه Flesch-Kinkaid

وقتی با این موارد مواجه شدید، سعی کنید آنها را ساده تر بازنویسی کنید. برای سهولت در خواندن آنها را صاف کنید.

محتوای قابل خواندن به طور موثر اطلاعات را منتقل می کند تا خواننده شما چیز جدیدی یاد بگیرد، کشف کند یا مشکلی را حل کند.

استفاده انتخابی از متن پررنگ به برجسته کردن کلمات، ایده‌ها یا عبارات مهمی که خواننده شما باید به آنها توجه کند کمک می‌کند.

حالا چی؟

سگ = موضوع ران = فعل

نکته داغ: ابزاری مانند ویرایشگر همینگوی به طور خودکار جملات طولانی را برجسته می کند تا مجبور نباشید آنها را شکار کنید.

ویرایشگر Hemingway به طور خودکار جملات طولانی را برجسته می کند تا مجبور نباشید آنها را شکار کنید.

2. پاراگراف های خود را شکسته و کوتاه کنید

حداکثر، پاراگراف های شما برای محتوای آنلاین مکتوب باید حاوی باشد بیش از 1-3 جمله نباشد.

این زبان خودی است که افرادی که در همان جایگاه یا صنعت کار می کنند، هنگام صحبت با یکدیگر از آن استفاده می کنند.

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما به سرعت متوجه خواهید شد که محتوای شما با صدای بلند چقدر متفاوت به نظر می رسد.

در همین حال، جملات طولانی تر تمایل دارند بیش از یک فکر یا ایده را شامل شوند. جملات خود را پر از اطلاعات پر کنید و خوانندگان شما در باز کردن همه آن مشکل خواهند داشت.

برای مثال، فرض کنید می‌خواستم در مورد سرقت ماشینی که تجربه کردم به شما بگویم. می‌گفتم: دیشب ماشینم را شکستند.

یکی دیگر از سیستم های اندازه گیری خوانایی شناخته شده ای که عمدتاً در مدارس استفاده می شود، چارچوب Lexile است. دارای دو بخش است:

  • اندازه گیری متن بر اساس فراوانی کلمه و میانگین طول جمله.
  • اندازه گیری سطح خواندن یک فرد.

خوانایی محتوا کار بزرگی است.

اما شاید تفاوت عمده بین محتوای خواندنی و ناخوانا در این است که خواننده شما چقدر می تواند از هر یک از آنها ارزش بگیرد.

این خیلی ساده به نظر می رسد که احمقانه است، اما واقعیت دارد.

نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.


منبع: https://searchengineland.com/content-readability-426971

بنابراین، به عنوان مثال، نمره 6 به این معنی است که افرادی که در سطح کلاس ششم و بالاتر مطالعه می کنند باید بتوانند متن شما را به راحتی بخوانند. (به هر حال، این نمره خوبی برای هدف گذاری با نوشتن آنلاین است.)

به عنوان مثال، سرفصل های توصیفی به خواننده شما کمک می کند تا بفهمد محتوای شما چگونه سازماندهی شده است و هر بخش چه اطلاعاتی را پوشش می دهد.

در اینجا رایج ترین (و فعلی، همانطور که در 50 سال گذشته ایجاد یا به روز شده اند) تست های خوانایی آورده شده است:

فرمول سطح درجه Flesch-Kinkaid

آن را خواناتر کنید.

“هدف ما هدایت ترافیک بیشتر به صفحه فرود و در نهایت کسب بازگشت سرمایه از طریق ثبت نام بود.”

موضوع جمله (کسی که ماشین من را دزدیده است) نامربوط است – نمی دانم آنها چه کسانی هستند. آنچه مهم است این است که سرقت – عمل – اتفاق افتاده است.

می توانید همین تکنیک را برای موارد زیر اعمال کنید:

  • مراحل به ترتیب
  • گروهی از آیتم ها، ایده ها یا مفاهیم مرتبط.
  • نکات در یک پاراگراف طولانی
  • هر اطلاعات دیگری که می خواهید برجسته یا جدا از متن اصلی باشد.

و یک مخاطب بی حوصله و ناامید به اطراف نمی ماند. این نقطه مقابل بازاریابی محتوا است.

تکرار مکرر کلمات مشابه در محتوا، خواندن خسته کننده است. ناگفته نماند، به نظر می رسد پر کردن کلمات کلیدی است.

به همین دلیل، هر زمان که وسوسه شدید که یک لیست طولانی از موارد جدا شده با کاما بنویسید، آن را به یک لیست شماره دار یا گلوله ای تبدیل کنید.

به همین دلیل آن جملات را کوتاه کنید. و اگر تمایل دارید جملات طولانی را به طور طبیعی بنویسید، پیش نویس خود را شانه کنید، به دنبال آنها بگردید و آنها را به تکه های کوچکتر تقسیم کنید.

فهرست‌ها بهترین دوست یک خواننده سرسری هستند.

صدای فعال به نحوه بیان یک جمله اشاره دارد. وقتی آن را به طور فعال کلمه می کنید، فاعل و فعل را به وضوح بیان می کنید.

ابزارهایی که می توانند محتوای شما را با این فرمول بررسی کنند عبارتند از Microsoft Word، Hemingway Editor، Readable و ProWritingAid.

به یاد داشته باشید: کلید “ورود” (یا “بازگشت”) دوست شماست.

3. از صدای فعال استفاده کنید

بنابراین، اکنون می دانیم که محتوای خواندنی، محتوایی با کیفیت است.

مثال: “سگ دنبال توپ دوید.”

این را در نظر بگیرید که افرادی که از محتوای شما خسته شده اند احتمالاً برای خواندن همه آن کنار نمی آیند. آنها جهش خواهند کرد.

همه اینها در داخل این راهنما است.

خوانایی محتوا چیست؟

آن را امتحان کنید. ممکن است نحوه ویرایش محتوا را تغییر دهد.

خوانایی محتوای خود را برای نتایج بهتر بهبود دهید

خوانایی محتوا هم عینی و هم ذهنی است. این بر اساس سطح خواندن و هوش فرد است، اما بر اساس موارد عینی نیز قابل اندازه گیری است:

  • انتخاب کلمات و واژگانی که در محتوای خود استفاده می کنید.
  • چقدر از کلمات رایج و غیر معمول استفاده می کنید.
  • ساختار و طول جملات و پاراگراف های شما.

این به سادگی فضای خالی بین عناصر یک صفحه است.

این فرمول محتوای شما را بر اساس پایین ترین سطح نمره ایالات متحده که به راحتی می تواند آن را خوانده و درک کند، رتبه بندی می کند.

از سوی دیگر، محتوایی که خواندن آن سخت است، آنها را از انجام هر یک از موارد بالا باز می دارد. آنها را خسته یا ناامید خواهد کرد.

استفاده از آن در محتوایی که قرار است مخاطب شما را هدف قرار دهد، گناه بزرگی است. زیرا اگر شما استثنا خاصی نداشته باشید، مخاطبان شما این کار را می کنند نه مثل شما و همکارانتان صحبت کنید

8. صفحات خود را با فضای خالی زیاد فرمت کنید

بنابراین، خوانایی محتوا چیست، چگونه اندازه گیری می شود و چگونه می توانید مطالب خود را برای خواندن آسان تر کنید؟

این «اتاق برای نفس کشیدن» خواندن صفحات شما را آسان‌تر می‌کند زیرا عناصر صفحه در کنار هم جمع نمی‌شوند.

9. با بلند خواندن مطالب خود را بررسی کنید

دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


چگونه مطالب خود را برای خواندن آسان تر کنیم: 9 نکته برای خوانایی بهتر

و اگر محتوای شما به راحتی قابل مشاهده است، خواندن آن نیز آسان است.

یکی از ساده ترین راه ها برای بررسی خوانایی محتوا، خواندن آن با صدای بلند است.

بنابراین، چگونه محتوایی را ایجاد می کنید که مخاطبان شما می خوانند (و نه صرفاً)؟

هیچ چیز بدتر از دیواری از متن متراکم باعث مرگ خواننده شما نمی شود.

در حالی که جملات خود را کوتاه می کنید، ادامه دهید و آن پاراگراف ها را نیز کوتاه کنید.

در مایکروسافت ورد، پس از بررسی املا و دستور زبان، آمار خوانایی ظاهر می شود:

Microsoft Word - سطح درجه Flesch-Kinkaid

چارچوب Lexile برای خواندن