سئو چیست؟ seo چیست؟ بهینه سازی سایت برای موتور جستجو
UX یک سایت، مشخص میکند که کاربران چطور با آن سایت تعامل میکنند. به عبارت دیگر، اینکه طراحی UI سایت علاوه بر جذابیت و زیبایی، طرز کاری آسان و قابل فهم برای کاربران داشته باشد را UX مینامند. هرچقدر هم به ظاهر و محتویات سایت خود اهمیت دهید و هرچقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت توسط کاربرانتان قابل مشاهده نباشد فایدهای نخواهد داشت. در این بخش، با مفهوم لینکها و اهمیت آنها آشنا میشویم و روشهای اخلاقی ساخت لینک را بررسی میکنیم. همچنین نقش رسانههای اجتماعی در سئو خارجی را مورد بررسی قرار میدهیم. به طور کلی عناصر سئو تکنیکال را می توان به عناصر کرال شدن بهتر (کرال پذیری)، عناصر معماری برای بهینه سازی موارد مختلف فنی و عنصر کلیک پذیری تقسیم بندی کرد که در ادامه به صورت مختصر به آن ها می پردازیم.
باید کلیدواژههای مناسب را انتخاب کنید، متناسب با آنها محتوا تولید کرده و بهینه سازی را شروع کنید. کلیدواژه مناسب در واقع کلمهای است که مخاطبان و مشتریان سایت شما در گوگل وارد میکنند. نقطه رضایت ما از سئو وقتی هست که چرخه مدل رشد و “مدل کسب و کار جامع” اتفاق بیافتد و نام برندِ ما بیشتر از کلمات دیگر، جستجو شود و یا حتی با تایپ مستقیم اسم سایت، ما را پیدا کنند. موتورهای جستجو انواع مختلفی از محتوا را اعم از متن، تصویر و ویدئو در نتایج جستجو نمایش می دهند و هر یک از این ها بر اساس میزان ارتباط با خواسته کاربر می توانند در نتایج جستجو ظاهر شوند.
بهینه سازی محتوا
در اکثر ابزارها، مقدار دشواری کلمه کلیدی در کسب رتبه در مقیاسی از 0 تا 100 نشان داده میشود. هر چه این عدد بزرگتر باشد، کسب رتبه یک گوگل برای آن کلمه کلیدی دشوارتر است. بسیاری از آموزش ها درباره جستجوی کلمات کلیدی توصیه می کنند که بر روی کلمات کلیدی به اصطلاح طولانی تر تمرکز کنید، کلمات کلیدی که خاص تر هستند و معمولاً از تعداد کلمات بیشتری تشکیل شده اند. در گذشته، تولید کنندگان محتوا فقط برای یافتن کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا، اقدام به انجام فرایند “جستجوی کلمات کلیدی” میکردند.
اگر تعداد کاربرانی که مدت زمان زیادی در صفحه میمانند زیاد باشد، گوگل جایگاه صفحه را ارتقا میدهد. یک بررسی نشان داده که میانگین Dwell Time برای ده نتیجه اول گوگل 3 دقیقه و 10 ثانیه است. در حقیقت گوگل اعلام کرده بود که RankBrain سومین عامل مهم ردهبندی است. RankBrain ماشینی است که به گوگل کمک میکند نتایج جستوجو را دستهبندی کند.
البته باید به یاد داشته باشید که برای به نتیجه رسیدن در این بخش، نیاز به متخصصین این حوزه دارید. بهینه سازی سئوی داخلی از دیگر راهکارهای رسیدن به سئوی محتوایی مناسب است که پیش از این به شکلی کامل و مفصل به آن پرداختیم. از نکات دیگر و مهمی که برای رسیدن به یک محتوای سئو شده لازم است در نظر داشته باشید، کیفیت متن است. بهتر است تا متنی کوتاه و با کیفیت داشته باشید تا اینکه متنی بلند و پر از کلمات اضافی و نامرتبط!
اما مسئلهای که هست، این است که گوگل توجه کمی به اینگونه لینکها میکند و اگر این لینکها برای سئوی سایت شما مضر نباشند، آنچنان مفید هم نخواهند بود. بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایتهای مختلف را کاوش و بررسی کرده تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی هدف شما باشد. موتورهای جستجو چیستند و چگونه عمل میکنند؟ در این بخش، با مبانی اصلی برای یادگیری سئو آشنا میشویم و به اهمیت آن در جذب ترافیک آگاه میشویم.
سئو یک مفهوم جامع و متنوع است
هنگامی که برای محتواهای خوب خود بک لینک دریافت کردید، می توانید از طریق لینک های داخلی در آن صفحه، «link juice» را به صفحات دیگر خود (به عنوان مثال صفحات پول ساز خود) منتقل کنید. اگر صفحات بیشتری با عبارات مرتبط به کار رفته در انکر تکست ها به شما لینک داده شده باشند، این موضوع به کسب رتبه بهتر سایت در آن عبارات، کمک زیادی می کند. اگر میخواهید عمیقتر به بهینهسازی سئو داخلی بپردازید، راهنمای سئو داخلی رادزاد را که برای مبتدیان ایجاد شده است، حتما مطالعه کنید. این راهنما از مسائل فنی گرفته تا بهینه سازی CTR و همینطور مسائل مرتبط با تجزیه و تحلیل پیشرفت شما را پوشش می دهد. اگر مطمئن نیستید که وب سایت شما برای استفاده در موبایل مناسب است یا نه، می توانید آن را با این ابزار گوگل تست کنید یا به گوگل سرچ کنسول بروید و ببینید آیا در بخش Mobile Usability مشکلی وجود دارد یا خیر.
چرا وقتی از موتور جستجو صحبت میکنیم غالبا منظورمان گوگل است؟
زمانی که به شکل طبیعی درباره کلمات کلیدی و زمینههای مد نظر خود محتوا تولید کنید، از «بهینهسازی بیش از حد» (Over-Optimization) جلوگیری کردهاید. به بیان دیگر، در این شرایط محتوای شما برای فریب موتورهای جستجو به منظور دریافت رتبههای بهتر طراحی نشدهاند و شما فرصتی برای بهبود رتبههای محتوای ارزشمند خود به شکل طبیعی پیدا میکنید. ممکن است تصاویر شما با گذر زمان خراب شوند، فایلهای آنها حذف شود یا کاربران برای بارگذاری آنها به مشکل بخورند.
- از ژوئن 2021 میزان 92.6 درصد از کل جستجوهای انجام شده در همه موتورهای جستجو از طریق غول اینترنت انجام شده است.
- زمانیکه عبارت “سئو” را در گوگل جستجو میکنیم با تعداد بیشماری صفحه و مقاله مختلف مواجه میشویم که هریک تعاریف و مفاهیم متفاوتی را برای آن ارائه کرده است.
- ابزارهای دیگری همچون شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و یا تبلیغات بنری نیز در بازاریابی تاثیرگذار خواهند بود، اما هیچ یک به اندازه سئو، شما را در معرض کاربران هدف قرار نمیدهد.
- موتور جستجوی گوگل هرروز در حال تغییر و ارائه آپدیتهای جدیدتر است.
- الگوریتم PageRank را با معیار قدیمی به همین نام که توسط گوگل برای نمایش رتبه صفحات (از 0 تا 10) استفاده می شد، اشتباه نگیرید.