4 روش پیشرفته که هنوز اثربخشی SEO را اندازه نمی‌گیرید


در 4 روش هوشمندانه‌تر برای اندازه‌گیری اثربخشی سئو، من چهار معیار سئو نسبتاً کامل (ترافیک، رتبه‌بندی، تبدیل‌ها، پیوندها) و روش‌های دقیق برای اعمال یک لایه دقت اضافی برای هر یک برای بهبود بینش تحلیلی شما را تجزیه و تحلیل کردم.

در این مقاله، من قصد دارم آن را برای معرفی چهار مورد بالا بیاورم جدید روش های سنجش ارزش کمپین های سئوی شما آن ها هستند:

  • نام تجاری در مقابل کلیک های غیر نام تجاری.
  • تاثیر سئو بر کانال های دیگر
  • SEO CAC (هزینه جذب مشتری).
  • عملکرد کلمه کلیدی SEO (ما آن را برمی گردانیم!).

در حالی که برخی از این موارد بیشتر از سایرین جهت‌دار هستند، من هر کدام را روشی بسیار مؤثر برای تعیین کمیت تأثیر تلاش‌های SEO تیم من برای مشتریانمان یافته‌ام. (اگر در داخل خانه هستید، آنها با مدیرانی که به دنبال سنجش ارزش تیم شما هستند، خوب بازی می کنند.)

1. برند در مقابل کلیک های غیر برند

چرا این تقسیم بندی مهم است؟ یکی دو دلیل

اول، ترافیک برند نشان دهنده سطحی از آگاهی و قصد است که به این معنی است که این کاربران تازه وارد نیستند.

ممکن است داشته باشند تبدیل شود از طریق جستجوهای قبلی سئو از نام تجاری خود آگاه باشید، اما شانسی برای اتصال این نقاط بدون تقسیم بندی داده ها نخواهید داشت.

بدیهی است که ترافیک برند دارای ارزش است، به خصوص زمانی که شما شروع به دریافت ترافیک در جستجوهای {brand + product} یا {brand + service} می کنید.

اما مقدار دقیق ممکن است با آوردن کاربران جدید خالص به سیستم شما متفاوت باشد، به خصوص اگر از انتساب اولین لمس استفاده می کنید.

دلیل دیگر این است که در صنایع خاصی (به ویژه SaaS)، بخش مناسبی از ترافیک برند از سوی مشتریانی که از Google برای یافتن سایت شما استفاده می‌کنند، می‌آید تا بتوانند دوباره وارد شوند. این کاملاً بر ارزش کل جستجوهای برند تأثیر می‌گذارد.

تمام آنچه گفته شد، من از کنسول جستجوی گوگل برای دریافت بینش در مورد جستجوهای نام تجاری در مقابل جستجوهای غیر مارک استفاده می کنم.

می‌توانید از Ahrefs یا Semrush برای انجام همین کار استفاده کنید، اما من GSC را ترجیح می‌دهم (اگرچه رابط کاربری آنقدرها هم جذاب نیست) زیرا تمام داده‌ها مستقیماً از Google می‌آیند.

اگرچه این فقط یک نمونه داده است، من ادعا می کنم که از ابزارهای شخص ثالث دقیق تر است و بهترین اندازه گیری ارگانیک سعی می کند تا حد امکان ابهام را کاهش دهد.

البته، چون فقط به شما یک نمونه می دهد، GSC کامل نیست، و من با مشتریانم در مورد آن واضح هستم.

وقتی همه ما در مورد اینکه بهترین گزینه برای اندازه گیری ترافیک نام تجاری در برابر ترافیک غیر مارک است، در یک صفحه هستیم، من:

  • داده های کلمه کلیدی (زیر مجموعه ای از کل ترافیک) را از GSC در محدوده تاریخ صادر کنید.
  • هر کلمه کلیدی که نام تجاری را ذکر می کند را حذف/فیلتر کنید.
  • درصد داده های کلمه کلیدی غیر نام تجاری در مقابل نام تجاری را محاسبه کنید.

در اینجا به نظر می رسد:

نام تجاری در مقابل کلیک های غیر نام تجاری

هنگامی که چندین ماه از این داده ها را در اختیار داشته باشید، لایه خوبی از دید دقیق ترندهای غیر برند و برند را دریافت می کنید.

2. تاثیر سئو بر روی کانال های دیگر

در حالی که سئو آشکارا می‌تواند مستقیماً به تبدیل‌ها منجر شود (همانطور که در یک دقیقه بیشتر در مورد آن صحبت خواهم کرد)، بسیاری از ارزش آن از تعاملات قیف بالا می‌آید.

برای کمپین‌های سئوی خوب بسیار معمول است که کاربران را با مارک‌ها و محصولات/خدمات آشنا می‌کنند – و به آن‌ها آموزش می‌دهند، فقط برای اینکه کاربران در کانال‌های دیگر تراکنش‌محورتر تبدیل شوند.

پس ارزش آن تعاملات چیست؟

چگونه تاثیر سئو را بر معیارهای پایین دستی اندازه گیری کنیم؟

در سطح کلان، یکی از چیزهایی که در طول زمان به آن نگاه می‌کنم این است که آیا ارتباطی بین افزایش ترافیک SEO و کاهش هزینه جذب مشتری (CAC) در کانال‌های دیگر وجود دارد یا خیر.

اگر تعامل سئو بسیار در حال رشد است و بازاریابی عملکرد کارآمدتر می شود، این سیگنالی است که باید در ترکیب ترافیک خود جستجو کنید و ترکیب فروش/فروش را دقیقا ببینید:

  • سرنخ ها از کجا می آیند.
  • کدام کانال‌ها سرنخ‌ها را با نرخ بسته خوب وارد می‌کنند.

یکی از امیدوارکننده‌ترین ویژگی‌های GA4، که اخیراً با آن بازی کرده‌ام، این است که وقتی رویدادها/تبدیل‌ها را تنظیم کردید، یک مدل ارجاع وجود دارد که انتساب چند لمسی را نشان می‌دهد، بنابراین می‌توانید اندازه‌گیری مستقیم نقاط لمسی را دریافت کنید. یک کانال تبدیل

این یک تقویت بزرگ برای اندازه گیری دقیق تر ارزش SEO است، اگر تعاملات را به تبدیل ها محدود کنید. گزارش به این شکل است:

نمونه اسناد Google Analytics 4.

برای کامل کردن تصویر با داده‌های کمتر علمی و قابل سنجش بیشتر، مطمئن شوید که نمایندگان فروش شما از سرنخ‌ها می‌پرسند که کجا یا چگونه درباره شما شنیده‌اند.

شما می توانید اطلاعات و بینش خوبی در مورد نحوه ارتباط SEO با کانال های دیگر به دست آورید – چه در یک شرکت سازمانی با مقیاسی باشید که روندهای کلان را به شما نشان می دهد یا در یک SMB باشید که یک تبدیل مرتبط با SEO واقعاً می تواند تصویر عملکرد را تغییر دهد. .


دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.


3. سئو هزینه جذب مشتری

یکی از معیارهای مورد علاقه من برای محاسبه، هزینه جذب مشتری سئو (CAC) است.

من در طول سال‌ها به‌طور مکرر شنیده‌ام که هزینه‌های سئو بالاست – به خصوص در مواقع اختلال. اما اگر بتوانید بازگشت سرمایه سئو را در مقابل افرادی که بودجه را در اختیار دارند قرار دهید، احتمالا وضعیت خوبی خواهید داشت.

ابتدا یک تنظیم (GA4، Looker، Mixpanel، و غیره) را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد تعاملات را ردیابی کنید.

یک مدل انتساب انتخاب کنید و یک گزارش کانال ایجاد کنید تا ثبت‌نام‌ها، سرنخ‌ها، درخواست‌های نمایشی و غیره را ردیابی کنید (یا بازدیدهای محصول، اضافه کردن به سبد خرید، تبدیل‌ها، و غیره اگر در تجارت الکترونیک هستید).

در نهایت، شما به دنبال این هستید که تعداد خامی از رویدادها با ارزش نسبت داده شده را به کمپین های SEO خود نسبت دهید.

در مرحله بعد، به هزینه های SEO خود در ماه نگاه کنید. اینها عموماً به هزینه های آژانس و/یا منابع داخلی، به علاوه هر گونه هزینه پشته فناوری خلاصه می شوند.

این هزینه‌ها را اعمال کنید تا متوجه شوید چقدر برای جذب این کاربران (و رویدادها) پرداخت می‌کنید.

به عنوان مثال، اگر به یک آژانس سئو با خدمات کامل، ماهانه 10000 دلار برای اجرای سئو و نوشتن محتوا بپردازید، و کانال سئو در آن ماه 200 ثبت نام آخرین کلیک را ارائه کرد، می توانید 50 دلار CAC ساده شده برای سئو گزارش دهید.

با چنین معیارهایی، شانس این را دارید که بتوانید بازدهی بسیار خوبی از هزینه نشان دهید که می‌توانید در مقابل CPC کانال‌های پولی قرار بگیرید.

علاوه بر این، می توانید این عدد CAC را با یک نقطه داده LTV مقایسه کنید تا واقعا مقدار را ببینید.

اگر LTV مشتری شما بیشتر از SEO CAC باشد، برای نشان دادن سئو به عنوان یک کانال بازاریابی سودآور در مسیر درستی حرکت می کنید.

شما نیازی به اختراع مجدد گزارش برای سئو ندارید، اما اگر طرفین از داده های عملکرد به عنوان مقایسه استفاده می کنند، سیب ها را با سیب مقایسه کنید.

4. عملکرد کلمات کلیدی SEO

افرادی که سابقه سئو دارند روزهای قبل از سال 2011 را با علاقه به یاد خواهند آورد، زمانی که گوگل شروع به جایگزینی داده های ارزشمند در سطح کلمه کلیدی با کلمه کلیدی ارائه نشده کرد.

تعیین دقیق و تعیین کمیت عملکرد و ارزش کلمه کلیدی بسیار دشوارتر است، اما می‌توانید چند قطعه را برای نزدیک‌تر شدن کنار هم قرار دهید.

درک بازی بین SEO و جستجوی پولی واقعاً حیاتی است و به این سؤال کمک می کند که چگونه ثبت نام ها را به کلمات کلیدی خاصی نسبت دهیم، اگر تنها کاری که می توانید انجام دهید یافتن ترافیک در GSC است.

جستجوی پولی داده‌های دقیق و دقیق کلمه کلیدی را فراهم می‌کند.

اگر کلمات کلیدی یکسانی را هم در جستجوی پولی و هم در جستجوی ارگانیک هدف قرار می‌دهید، می‌توانید درصد تبدیل تقریبی را از جستجوی پولی بگیرید و ارزش تعامل ارگانیک را تعمیم دهید.

حتی اگر قادر به دسترسی به داده های جستجوی پولی نباشید، سناریوهایی وجود دارد که می توانید ارزش قائل شوید.

فرض کنید یک صفحه «ویژگی‌های برنامه» برای یک محصول SaaS ایجاد می‌کنید که در صفحه اول برای یک مدت طولانی غیر نام تجاری رتبه‌بندی می‌شود.

می‌توانید به نحوه تبدیل افراد در آن صفحه نگاه کنید (GA4، Looker، Mixpanel) و نحوه عملکرد آن کلمه کلیدی را مثلث کنید.

بنابراین اگر 80٪ از آن ترافیک در صفحه از کلمه کلیدی دم بلند (که می توانید در GSC پیدا کنید) باشد، می توانید بگویید که احتمال زیادی وجود دارد که آنها در حال تبدیل هستند. از جانب آن کلمه کلیدی

آیا این روش ها دقیق هستند؟ خیر

آیا آنها از نظر جهت مفید هستند؟ آره.

نتیجه

گذشته از پیشرفت‌های GA4، اندازه‌گیری SEO تمرینی برای نقص است.

این بدان معنا نیست که باید به واحدهای اندازه گیری اولیه ای که می توانید از گوگل یا پلتفرم های شخص ثالث دریافت کنید بسنده کنید.

با قدرت هایی که در مورد نحوه دریافت اعداد خود و اینکه آنها جهت دار هستند، 100٪ دقیق نیستند، واضح باشید.

ماهیچه های تحلیلی خود را خم کنید تا کمی عمیق تر بگردید تا بفهمید که چگونه تلاش های شما منجر به نتایج واقعی کسب و کار می شود.

اندازه گیری تاثیر سئو فراتر از ترافیک اولیه و رتبه بندی کلمات کلیدی دشوار است.

به همین دلیل است که بینش واقعی کسب و کار SEO برای کمک به مدیران اجرایی و تصمیم‌گیرندگان برای سنجش جایگاه آن در آمیخته بازاریابی بسیار ارزشمند است.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.


جدید در زمین موتورهای جستجو

درباره نویسنده

Adam Tanguay رئیس سئو و محتوا در بازاریابی دیجیتال جردنآدام که در فوریه 2019 به آن ملحق شد. آدام که قبلاً رئیس بازاریابی در Webflow و رئیس رشد ارگانیک در Weebly بود، برنامه های رشد موفقی را با ترکیبی از استراتژی محتوا، کپی رایتینگ، دانش فنی و زیرکی تجزیه و تحلیل در طیف وسیعی از موارد توسعه داده است. کانال های ارگانیک


منبع: https://searchengineland.com/measure-seo-effectiveness-advanced-388666