5 چیزی که داشبورد Google Looker Studio PPC شما باید داشته باشد


اگر به تازگی با Google Looker Studio شروع کرده اید، احتمالاً سندروم صفحه خالی را تجربه کرده اید.

شما منبع داده خود را متصل می کنید، یک فایل جدید باز می کنید، و نمی دانید چه کاری باید انجام دهید.

هیچ دستورالعملی وجود ندارد. بدون ریل راهنما فقط شما و یک صفحه خالی برای پر کردن.

و در حالی که می توانید با یک الگو شروع کنید (گالری گزارش استودیوی Google Looker چندین دارد)، هنوز هم سخت است که بدانیم چگونه آن را سفارشی کنیم تا کاملاً متناسب با نیازهای شما باشد.

در اینجا برخی از عناصر آزمایش شده و واقعی برای گنجاندن در داشبوردها و گزارش‌های PPC وجود دارد که سندروم صفحه خالی را از بین می‌برد و به سهامداران شما بینش‌هایی را که می‌خواهند ارائه می‌دهد.

1. عنوان، عنوان فرعی و زمینه

وقتی نموداری را در استودیوی Google Looker اضافه می‌کنید، منبع داده، ابعاد، معیارها و محدوده تاریخ را از پانل داده انتخاب می‌کنید تا بصری خود را پر کنید.

اما خواننده شما پانل داده را نمی‌بیند و نمی‌داند نمودار شما درباره چیست، مگر اینکه یک قدم اضافی برای گنجاندن آن در داشبورد خود بردارید.

دو نمودار زیر تجسم داده های یکسان را نشان می دهد. شکل A فقط شامل نمودار است، در حالی که شکل B شامل عناوین نوشته شده و زمینه است.

شکل A سوالاتی را در ذهن خواننده شما باقی می گذارد که شکل B به آنها پاسخ می دهد.

با این نکات می توانید نمودارها و جداول خود را در یک نگاه ساده تر کنید:

  • به تجسم داده های خود عنوانی بدهید.
  • از عنوان های فرعی و ریز کپی برای زمینه اضافی استفاده کنید.
  • از افسانه ها استفاده کنید
  • محدوده تاریخ را اگر در نمودار گنجانده نشده است، بیان کنید. (توجه: محدوده تاریخ “خودکار” به طور پیش فرض 28 روز طول می کشد.)
  • اگر چندین منبع داده در سراسر داشبورد شما استفاده می شود، مشخص کنید که کدام منبع در نمودارهای خاص استفاده می شود.

چگونه انجامش بدهیم:

  1. یک جعبه متن اضافه کنید و عناوین و توضیحات خود را بنویسید.
  2. با این کار یک پانل “Text Properties” برای ویرایش فونت ها، اندازه متن و عناصر استایل باز می شود.

ارزش تلاش دستی کوچکی را دارد که برای افزودن یک جعبه متن و گنجاندن متن لازم است!

2. کارت امتیازی KPI

نیازی به مقاله ای ندارید که به شما بگوید داشبورد شما باید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) شما را در بر بگیرد.

اما زمانی که در حال برنامه ریزی داشبورد خود هستید، به آن توجه ویژه ای داشته باشید جایی که آنها را شامل شود.

شاخص های کلیدی عملکرد شما بیشترین اهمیت را در گزارش شما دارند و سزاوار صدور صورت حساب بالا هستند.

این به این معنی است که KPI های خود را با کارت های امتیازی به نمایش بگذارید:

نه به عنوان افکار بعدی در انتهای جدول:

جداول نه تنها شناسایی KPIها را دشوار می‌کنند، بلکه برای زبان‌هایی که از چپ به راست خوانده می‌شوند، قرار دادن KPI در سمت راست جدول به خواننده شما می‌گوید که این معیارها اولویت پایینی دارند.

خواننده خود را روی معیارهای کلیدی رشد خود مانند حجم سرنخ، درآمد، یا بازده هزینه تبلیغات (ROAS) متمرکز کنید تا معیارهای بیهودگی و ترافیک مانند نمایش‌ها و کلیک‌ها.

چگونه انجامش بدهیم:

  1. استفاده کنید نمودار > کارت امتیاز.
  2. در بخش «متریک» پانل داده، KPI خود را اضافه کنید. در صورت نیاز تکرار کنید.
  3. فرمت و اندازه را در Style Panel کنترل کنید.

وجود KPIها در جداول و نمودارهای دیگر مشکلی نیست، اما با استفاده از کارت امتیازی به آنها توجه بیشتری کنید.

3. سرعت دادن به هدف

برخی از تبلیغ‌کنندگان از بودجه‌های بازاریابی ماهانه یا سالانه ثابت استفاده می‌کنند و جایی برای تعدیل ندارند.

برخی دیگر اهداف فروش یا کارایی دارند که باید با بودجه های انعطاف پذیر به آنها برسند.

مهم نیست که چه رویکردی دارید، داشبورد شما باید به این سوال پاسخ دهد:

آیا ما به اهداف خود می رسیم و چگونه می دانیم؟

اهداف حساب استاندارد نیستند، و همچنین رویکرد گنجاندن سرعت هدف در داشبورد شما استاندارد نیست.

خوشبختانه، استودیو Looker گزینه‌های زیادی را برای افزودن اهداف و سرعت در اختیار شما قرار می‌دهد، از ترسیم به معنای واقعی کلمه در برابر یک هدف گرفته تا اضافه کردن یک توضیح مکتوب از هدف.

در اینجا چند نمونه از چگونگی تثبیت عملکرد به یک هدف آورده شده است:

چگونه انجامش بدهیم:

  1. گزینه: یک هدر که هدف را بیان می کند اضافه کنید
  2. گزینه: از نمودار ضربان مانند گلوله یا گیج استفاده کنید
  3. گزینه: اضافه کردن یک فیلد محاسبه شده با پیشرفت به هدف (متریک/هدف)

گنجاندن سرعت هدف به خواننده شما در نحوه تفسیر داده های عملکرد اطمینان می دهد.

4. روندها و مقایسه های تاریخی

روندها و مقایسه‌های تاریخی به خواننده شما اجازه می‌دهد بداند که آیا در طول زمان اوضاع در حال بهبود است یا نیاز به بهبود دارد.

شاید شما از هدف کوتاهی کرده اید، اما همیشه آن را از دست می دهید زیرا غیر واقعی است.

شاید به هدف خود رسیده باشید، اما نسبت به سال گذشته افت کرده اید و باید اقدامات اصلاحی انجام دهید.

نکن خواننده خود را وادار به تعجب کنید که آیا عملکرد فعلی متوسط، پایین یا “بهترین ماه تاریخ” است.

مقایسه عکس فوری (تک متریک).

جداول و کارت‌های امتیازی روشی آسان به شما می‌دهند تا به خواننده خود نشان دهید که عملکرد این دوره با دوره دیگر چگونه است، با استفاده از فلش‌های کد رنگی برای نشان دادن جهت تغییر (دلتا).

چگونه انجامش بدهیم:

  • در بخش «محدوده تاریخ»، محدوده تاریخ مقایسه خود را انتخاب کنید:
    • درست شد
    • دوره قبلی
    • پارسال
    • پیشرفته
  • در پنل سبک:
    • رنگ فلش های تغییر مثبت یا منفی را کنترل کنید
    • فقط برای کارت‌های امتیازی، می‌توانید انتخاب کنید که آیا تغییر مطلق یا درصد نشان داده شود و آیا شرح دوره زمانی قبلی (برچسب مقایسه) درج شود.
    • شما همچنین می توانید کارت امتیازی را قالب بندی کنید هر دو مقایسه سال و مادر را نشان دهید.

نمودارهای خطی

با استفاده از نمودارهای سری زمانی می توانید تصویر کاملی از روند عملکرد به دست آورید.

به جای مقایسه این دوره با دوره گذشته، شما یک تاریخچه کامل دارید که روندهای فصلی، تأثیر بازار و موارد دیگر را آشکار می کند.

می توانید از نمودار سری زمانی پیوسته (نشان داده شده در بالا) استفاده کنید یا یک دوره زمانی مقایسه تعیین کنید.

در اینجا نشان داده می شود که چگونه همان داده ها به عنوان نمودار سری زمانی یک سال در سال (سالانه) به نظر می رسند. توجه داشته باشید که سال مقایسه به عنوان یک سایه روشن تر از خط این دوره نشان داده می شود:

روش دیگر برای نشان دادن عملکرد تاریخی با نمودار خطی است که از یک دوره زمانی به عنوان بعد تفکیک استفاده می کند.

این نمودار خطی از گزارشی است که CPC ها را قبل و در طول همه گیری کووید-19 مقایسه می کند:

چگونه انجامش بدهیم:

  • برای مقایسه دو دوره زمانی: از نمودار سری زمانی استفاده کنید و محدوده تاریخ مقایسه را انتخاب کنید.
  • برای مقایسه سه یا چند دوره زمانی (در اینجا برای سالها نشان داده شده است):
    • نمودار خطی را انتخاب کنید
    • “Dimension” را روی ماه تنظیم کنید
    • “Breakdown Dimension” را روی Year تنظیم کنید
    • “مرتب سازی” را روی ماه تنظیم کنید
    • «مرتب‌سازی ثانویه» را روی سال تنظیم کنید

چند نکته مهم برای روندها و مقایسه های تاریخی –

  • فقط از اینها برای خود استفاده کنید KPI یا معیارهایی که مستقیماً به KPI شما کمک می کنند. نمودار روند CTR را فقط به خاطر گنجاندن نمودار روند اضافه نکنید.
  • تقریباً هرگز دلیلی برای نشان دادن جزئیات روزانه در این نمودارها وجود ندارد. با بزرگنمایی نزدیک، سیگنال نویز روزانه را از دست خواهید داد. به دنبال روندها در a سطح ماهانه.

5. جداول طبقه بندی

خوب، پس میزها آنقدرها هم جذاب نیستند.

اما اگر داشبورد استودیوی Looker شما جدول ندارد، احتمالاً چیزی گم شده است.

چرا؟ زیرا مواقعی وجود دارد که مخاطبان شما نیاز به مقایسه چندین دسته در چندین معیار دارند. و هیچ چیز این کار را موثرتر از یک میز انجام نمی دهد.

جداول برای مقایسه دسته های پیش فرض عالی هستند مانند:

  • کمپین ها
  • گروه های تبلیغاتی
  • کلید واژه ها
  • عبارات جستجو
  • URL های نهایی

و بسته به پیچیدگی داشبورد PPC خود، می توانید جداول برای موارد زیر ایجاد کنید:

  • موتورها و سکوها
  • کانال ها و شبکه ها
  • قیف / قصد / مراحل آگاهی
  • برند در مقابل غیر برند
  • محورهای بخش‌های زمانی، انواع تبدیل و سایر دسته‌ها

چگونه انجامش بدهیم:

  • نمودار > جدول (یا جدول محوری)
  • ابعاد: دسته یا دسته هایی که می خواهید مقایسه کنید
  • معیارها: شاخص های کلیدی عملکرد و معیارهای پشتیبانی کننده
  • از پانل سبک، می توانید جدول خود را طوری قالب بندی کنید که شامل نقشه های حرارتی، میله ها و اهداف باشد

ساختن جداول و اضافه کردن معیارها آسان است و به راحتی می توان آن را از بین برد. کمی خویشتن داری کنید و تعداد معیارها را در جدول خود محدود کنید، بنابراین برای خواننده شما مفید باقی می ماند.

امتیاز: نمودارهای درخشان

لیست ما ما را به پنج دسته محدود می کند، اما در اینجا یک امتیاز برای رسیدن به انتها وجود دارد:

نمودارهای براق

نمودارهای براق چیست؟

نمودارهای براق تجسمی هستند که مخاطبان شما آنها را دوست دارند و هیجان زده می شوند، حتی اگر فوق العاده عملی نباشند.

خوانندگان شما ممکن است چیز جدیدی یاد نگیرند، اما احساس می کنند چیز جدیدی یاد گرفته اند.

نقشه ها یک مثال عالی هستند.

بسیاری از کارشناسان dataviz می گویند از نمودارهای نقشه استفاده نکنید; راه های بهتری برای ارتباط داده های مکان وجود دارد.

اما سعی کنید مشتری یا ذینفعی را پیدا کنید که دوست ندارد داده های عملکرد را روی نقشه ببیند. برو جلو. من منتظر می مانم.

مطمئناً زمانی که می‌خواهید یک داشبورد عملی بسازید، کمی غیر منطقی است. شاید حتی کمی بحث برانگیز باشد. و شما مجبور نیستید آن را انجام دهید. اما نموداری که فقط با دیدنش حس خوبی به مخاطب می دهد، شایستگی خاص خود را دارد.

همه اش را بگذار کنار هم

در حالی که داشبورد Looker Studio شما از نظر فنی می‌تواند هر چیزی را که می‌خواهید شامل شود، حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

  • عنوان و زمینه
  • کارت امتیازی KPI
  • قدم زدن به هدف
  • مقایسه های تاریخی
  • جداول طبقه بندی شده

اینها نیازی ندارند (و نمی توانند) همه بخش های مجزا باشند. یک کارت امتیازی می تواند شامل عنوان، KPI، سرعت و مقایسه زمان باشد.

نمودارها و تجسم های بسیار دیگری وجود دارد که می تواند داشبورد PPC شما را از خوب به عالی برساند. شروع به کار با این لیست شما را برای موفقیت آماده می کند و داشبوردی به شما می دهد که ارزش زمان صرف شده برای ساخت را داشته باشد.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً سرزمین موتور جستجو نیست. نویسندگان کارکنان در اینجا فهرست شده اند.


جدید در زمین موتورهای جستجو

درباره نویسنده

امی هبدون

امی هبدون کارشناس تبدیل گوگل ادز و موسس و مدیر عامل آژانس Google Partner Paid Search Magic است. از سال 2004، او Google Ads را برای مشتریانی از Fortune 10 تا SMBs در آژانس‌ها، داخلی و مشاغل آزاد مدیریت می‌کند. مقالات او در Search Engine Journal، Unbounce، PPC Hero، Supermetrics، Copy Hackers و CXL منتشر شده است. او به همراه همسرش جیمز، گروه فیس بوک Google Ads for Savvy Digital Marketers را نیز اداره می کند.


منبع: https://searchengineland.com/google-looker-studio-ppc-dashboard-must-haves-389191